Co to jest ruch organiczny?

Strony internetowe to jedne z najważniejszych narzędzi wykorzystywanych przez firmy do zdobycia nowych klientów. Zazwyczaj potencjalni klienci trafiają na stronę poprzez ruch organiczny (czyli ruch bezpłatny) lub po kliknięciu na reklamę. Wyszukiwarki wyświetlają linki do stron związanych ze wpisanym słowem kluczowym, a następnie użytkownicy przechodzą na strony internetowe. Zobaczmy zatem, czym dokładnie jest ruch organiczny (organic traffic) i dlaczego ma duże znaczenie w promocji firmy w internecie.

Definicja ruchu organicznego

Ruch organiczny (z języka angielskiego Organic Traffic) to termin używany do opisania wszystkich użytkowników trafiających na stronę internetową poprzez kliknięcie w link prowadzący do danej strony w wynikach wyszukiwania. Określenie ruch organiczny zakłada przy tym, że linki prowadzące na stronę nie są oznaczone jako reklama. Ruch organiczny jest więc odnotowanym ruchem na stronie, który pochodzi z wyników wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych wprowadzonych do wyszukiwarki lub Map Google.

Do ruchu organicznego nie zalicza się użytkowników, którzy trafili na stronę internetową poprzez kliknięcie w reklamę lub polecenie innej osoby. Organic traffic obejmuje za to każde kliknięcie przez użytkownika w link niebędący reklamą w wynikach wyszukiwania. Z reguły zdecydowaną większość ruchu „przejmują” strony, które znajdują się w top 10 wyników wyszukiwania w Google, Bing, Yahoo lub Yandex. Ruch organiczny oznacza zatem ogólną grupę użytkowników, którzy trafiają na stronę po kliknięciu w link znajdujący się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Organic traffic obejmuje każde kliknięcie przez użytkownika w link niebędący reklamą w wynikach wyszukiwania.

Typy ruchu na stronie internetowej  

Prawdopodobnie każdy właściciel strony internetowej i każda firma chcieliby, aby zdecydowana większa część ruchu na witrynie była ruchem organicznym. Niestety, nie każdy ma taki komfort i na tyle wypozycjonowaną stronę, aby bazować jedynie na darmowym ruchu. Informacje skąd dokładnie przychodzą użytkownicy serwis, są bardzo cenne, ponieważ pozwalają na dokładne zmierzenie efektów różnych działań promocyjnych. Możemy wyróżnić kilka podstawowych rodzajów źródeł ruchu na stronie. Są to przede wszystkim organic (traffic), direct, social, referral i paid search. Spójrzmy na każdy z nich nieco bliżej.

Direct – typy ruchu na stronie

Direct, czyli „bezpośredni” to określenie używane do oznaczenia wejść na stronę poprzez bezpośrednie wpisanie linku w pasku wyszukiwarki. Wejścia bezpośrednie bardzo dobrze pokazują rozpoznawalność i popularność marki. Jeżeli użytkownik (potencjalny lub obecny klient) wchodzi w ten sposób na stronę, to znaczy, że musiał zapamiętać jej adres i najważniejsze fragmenty oferty. Być może już kilkukrotnie zapoznawał się z tym, co znajduje się na stronie. Świadome wpisanie adresu strony internetowej do wyszukiwarki oznacza, że użytkownik jest praktycznie gotowy do nawiązania współpracy.

Prawdopodobnie najpopularniejszym rodzajem ruchu na stronach internetowych poza ruchem organicznym jest tzw. Paid Search, czyli płatne wyniki wyszukiwania. Sponsorowane linki w wynikach wyszukiwania wyświetlają się po wpisaniu w wyszukiwarkę Google konkretnych słów kluczowych. Linki wygenerowane w ramach kampanii Google Ads są ukazane jako reklama, ale znajdują się na szczycie listy rezultatów. Największą zaletą płatnego ruchu jest to, że skuteczność kampanii reklamowej znacznie łatwiej przewidzieć niż efektywność działań pozycjonujących. Co ważne, przy odpowiednim targetowaniu, ruch z wyników płatnych jest tak samo wartościowy jak z organicznych.

Social – typy ruchu na stronie

Jak wskazuje sama nazwa, social to typ ruchu na stronie internetowej, który zakłada przejście użytkownika z portalu społecznościowego na witrynę po kliknięciu w link. Odnośnik na stronę może znajdować się na takich platformach jak np. Facebook, YouTube, Instagram, Pinterest, LinkedIn i innych. Rola mediów społecznościowych w promocji praktycznie każdej firmy jest dziś bardzo duża, dlatego zdecydowanie warto zadbać, aby zwiększyć ruch z takich portali. Najlepszymi sposobami na to są kampanie reklamowe i prowadzenie fanpage/profilu firmy w różnych mediach społecznościowych.

Referal – typy ruchu na stronie

W niektórych branżach, a w szczególności w e-commerce, bardzo duże znaczenie dla rozwoju firmy mają referencje. „Referal” jest więc kolejnym typem ruchu na stronie. Jeżeli użytkownik trafił na witrynę po tym, jak dowiedział się o niej z innego źródła (np. od blogera, na forum internetowym lub na innym portalu), to jest to ruch osiągnięty dzięki referencjom. Taki ruch oznacza, że o stronie i o marce dużo się mówi. Polecenia można zazwyczaj uzyskać dzięki współpracy z influencerami lub za pomocą postów sponsorowanych.

Dlaczego warto zadbać o ruch organiczny?

W odróżnieniu od Paid Search, za każde wyświetlenie strony z ruchu organicznego nie trzeba płacić. Strona, która zajmuje wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, jest więc w uprzywilejowanej pozycji w walce o klientów. Bezpłatne wyniki wyszukiwania dla każdej strony powinny być głównym celem, ponieważ w dłuższej perspektywie inwestycja w pozycjonowanie i optymalizację strony jest znacznie bardziej rentowna niż stałe korzystanie z kampanii reklamowych. Ruch organiczny pomaga w pozyskaniu nowych klientów. Z reguły użytkownicy bardziej ufają stronom, które zajmują wysoką pozycję w Google w organicznych wyszukiwanych, niż jeżeli są one reklamą.

Algorytmy Google działają w taki sposób, aby zawsze wyświetlać użytkownikom najbardziej pasujące wyniki do wpisanego przez nich słowa kluczowego, dlatego strony na wysokich pozycjach w organicznych wynikach cieszą się największą popularnością i zaufaniem wśród użytkowników. Inwestycja w przystosowanie swojej strony do pozyskiwania bezpłatnego ruchu z wyszukiwarek jest w większości przypadków znacznie lepszą alternatywą kampanii reklamowych. Wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania nie jest uzależniona od stałych wydatków na reklamę.

Jak zwiększyć ruch organiczny na stronie?

Podstawowymi sposobami na zwiększenie ruchu organicznego na stronie są optymalizacja SEO i pozycjonowanie. Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem, który obejmuje liczne działania mające na celu poprawę pozycji i widoczności strony internetowej w bezpłatnych (organicznych) wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Pozycjonowanie obejmuje optymalizację SEO on-site (na stronie) oraz off-site (poza stroną). Na pozycję strony wpływa wiele czynników, jednak do najważniejszych z nich zaliczamy m.in. content marketing, link building, optymalizacja meta title i meta description, poprawa User Experiance i optymalizacja kodu strony. Przyjrzyjmy się teraz bliżej temu, co zwiększa ruch organiczny na innych stronach internetowych.

Content Marketing, a pozycja strony w wynikach wyszukiwania

Content marketing, czyli publikacja wartościowej i unikalnej treści to jeden z najważniejszych elementów pracy nad zwiększeniem ruchu organicznego na stronie internetowej. Content marketing to sposób na dotarcie do odbiorców za pomocą treści, które ich zainteresują i będą dla nich pomocne. Podstawą content marketingu w internecie jest treść pisana, czyli przede wszystkim artykuły na blogu. Bardzo duże znaczenie ma przy tym wybór tematów, które będą wyszukiwane przez użytkowników. Najłatwiej osiągnąć to poprzez efektywny keyword research i wykorzystanie popularnych słów kluczowych. W ostatnim czasie coraz większą popularnością cieszą się również inne rodzaje treści, dlatego nie warto się ograniczać jedynie do artykułów na blogu.

Optymalizacja meta title i meta description

Tagi meta title i meta description to istotne fragmenty tekstu opisujące zawartość strony. Co ważne, nie pojawiają się one na samej stronie, a w kodzie html, który nie jest widoczny po wejściu stronę. Tagi widoczne są dla wyszukiwarek i dla użytkowników, którzy widzą stronę w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja meta tagów ma duże znaczenie dla zwiększenia ruchu organicznego na stronie z kilku powodów. Po pierwsze jest to związane z tym, że dzięki nim użytkownik wie, co znajduje się na stronie. Dobrze skonstruowane meta title oraz meta description mogą znacznie zachęcić użytkownika do kliknięcia na link prowadzący do strony. Meta title i meta description mają również wpływ na SEO i pozycjonowanie strony.

Link building to jeden z proces wchodzących w skład pozycjonowania. Polega on na zdobywaniu linków prowadzących na stronę z innych witryn. Link umieszczony zostaje na innej witrynie i przekierowuje użytkownika do Twojej strony docelowej. Link building pomaga w poprawie pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania w Google, co bezpośrednio zwiększa organiczny ruch na stronie. Skuteczna strategia link buildingowa to także większa rozpoznawalność marki oraz możliwość zwiększenia ruchu „Referal” na stronie.

Wyszukiwarki internetowe i ruch organiczny to bardzo cenne źródła potencjalnych klientów i odbiorców na stronie internetowej. Warto więc zadbać o to, aby strona znajdowała się na wysokiej pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania i tym samym zwiększyć ruch organiczny na witrynie.

Leave a Reply