Long tail – długi ogon, co to jest

Chcesz wyróżnić się na tle licznie dostępnej konkurencji i tym samym wzbudzić zainteresowanie potencjalnych Klientów? Chcesz docierać do klientów, którzy poszukują dokładnie takiego produktu (bądź usługi) jaki oferuje Twoja firma? W dobie niestannego rozwoju content marketingu warto postawić na efektywne rozwiązania, takie jak chociażby pozycjonowanie stron w oparciu o long tail. Chcesz wiedzieć co to jest długi ogon i jak go wykorzystać w strategii pozycjonowania strony www? Jeśli tak, to czytaj dalej.

Long tail – inaczej długi ogon, to wykorzystanie szczegółowych fraz w pozycjonowaniu strony (np 3 i więcej słów). Strategia long tail opiera się na wykorzystaniu unikalnych słów, na które jest mniejsza konkurencja, co przekłada się na znacznie wyższy współczynnik konwersji i wzrost ruchu

Frazy long tail – definicja

Zanim przejdziemy do omówienia zalet jakimi może pochwalić się pozycjonowanie long tail SEO sprawdźmy czym w ogóle są frazy z długiego ogona. Mianem tego rodzaju słów kluczowych określa się rozbudowane frazy składające się z min. 3 słów, które zawierają w sobie zarówno ogólne sformułowanie, jak i słowa, które stanowią uszczegółowienie.

Na czym polega pozycjonowanie long tail? Pozycjonowanie stron long tail opiera się na wykorzystaniu unikalnych słów, na które jest mniejsza konkurencja, co przekłada się na znacznie wyższy współczynnik konwersji i wzrost ruchu np. w sklepie internetowym. W praktyce wygląda to tak, że poszukując konkretnego produktu/usługi użytkownik wpisuje precyzyjne zapytania do wyszukiwarki Google i tak oto trafia dokładnie na Twoją stronę internetową.

Choć wiele osób wciąż niesłusznie uważa dłuższe frazy long tail za mniej efektywne niżeli tzw. frazy fat head (frazy ogólne), to jednak fakty mówią same za siebie. Korzystając z tejże strategii SEO tworząc treści możesz zapewnić sobie nie tylko znacznie lepszą widoczność strony w niekończących się wynikach wyszukiwarek internetowych, ale także wysunąć się na pozycję lidera. Z punktu widzenia korzyści biznesowych pozycjonowanie na długi ogon jest więc jak najbardziej godne uwagi, zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych.

Jakie daje korzyści pozycjonowanie na długi ogon?

Efekty pozycjonowania long tail mówią same ze siebie – dobra passa fraz ogólnych już dawno przeminęła i współcześnie, to właśnie mniej popularne, długie frazy wiodą prym w zwiększaniu widoczności stron w Google.

Wśród niewątpliwych korzyści możemy wymienić tutaj więc:

  • Budowanie świadomości istnienia marki wśród konsumentów;
  • Dotarcie do właściwej grupy docelowej;
  • Zwiększenie ruchu na stronie nawet o kilkanaście (!) procent;
  • Osiągnięcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania;
  • Dostarczenie konkretnych, wartościowych wyników przekładających się na celne trafienie w potrzeby osób zainteresowanych daną usługą bądź produktem;
  • Mniejszą konkurencję;
  • Zwiększenie sprzedaży oraz możliwość rozwoju firmy i realizacji własnych celów;

Dodatkowo długie frazy kluczowe znakomicie wpisują się w najnowszy trend jakim jest wyszukiwanie głosowe, tak więc wykorzystując je na swojej stronie „odpowiesz” na potrzeby osób zadających długie i precyzyjne pytania, które niemal automatycznie zostaną naprowadzone właśnie na Twojego bloga, czy też sklep e-commerce.

Zalety stosowania pozycjonowania z użyciem fraz long tail

  • Niskie koszty – nie od dziś wiadomo, że ogólne frazy, wymagają znacznie bardziej rozbudowanej i kompleksowej treści na stronach internetowych, co jednocześnie wiąże się ze wzrostem kosztów, a konkurencję trzeba tutaj liczyć w setkach tysięcy. Nic więc dziwnego, że pozycjonowanie szerokie (long tail SEO), gdzie wysokie pozycje na dłuższe słowa kluczowe mają znacznie niższe stawki, zdobywa sobie coraz większe uznanie.
  • Szybszy efekt podejmowanych działań – lubisz, gdy podejmowane decyzje szybko przynoszą oczekiwane i wymierzalne rezultaty? W takim razie long tail SEO z pewnością przypadnie Ci do gustu. Mniejsza ilość konkurentów, właściwa optymalizacja, interesujące treści oraz linkowanie wiążą się bowiem z szybszym dotarciem do konkretnej grupy docelowej posiadającej sprecyzowane oczekiwania.
  • Bardziej zadowalający współczynnik konwersji – niewątpliwą zaletą pozycjonowania long tail jest również to, że pozwala ono na dotarcie do odbiorcy zainteresowanego konkretnym produktem/usługą, który jest już na samym końcu procesu zakupowego i dosłownie sekundy dzielą go od podjęcia ostatecznej decyzji. Liczne przykłady dowodzą, że słowa kluczowe long tail (długi ogon) zwiększają ruch i konwersję. W efekcie czego Ty możesz szybciej cieszyć się pożądanymi efektami.
  • Ustabilizowana pozycja – jedną z najważniejszych zalet tego rodzaju pozycjonowania jest fakt, że nie musisz się tutaj martwić o konkurencję (gdyż jest ona znacznie mniejsza), ani też przejmować się ciągłymi zmianami algorytmu. Frazy typu long tail pozwolą Ci się bowiem cieszyć pozycją lidera przez znacznie dłuższy czas.

Pozycjonowanie stron long tail – jak wyszukać frazy do długiego ogona?

Oczywiście decydując się na pozycjonowanie long tail powinieneś pamiętać o tym, że kluczem do sukcesu są tutaj odpowiednie typy fraz. Na szczęście ich wybór nie jest tak skomplikowany jakby mogło Ci się to wydawać – by efektywnie dobrać frazy wykonaj po prostu 4 następujące kroki:

  1. Skorzystaj ze specjalnie zaprojektowanych narzędzi stworzonych do wyszukiwania słów kluczowych;
  2. Przyjrzyj się frazom wybieranym przez obecną na rynku konkurencję i przeprowadź analizę;
  3. Oceń realne zapotrzebowanie na treści i zobacz jakiego typu artykułów poradnikowych zawierających odpowiedzi na nurtujące pytania konsumentów brakuje w Internecie;
  4. Zwróć uwagę na pytania zadawane przez potencjalnych Klientów, gdyż prawdopodobnie w taki sam sposób wyszukują informacji w Google. Wyczerpując dany temat przy wykorzystaniu fraz z długiego ogona w zamieszczanych na swojej stronie treściach zaprezentujesz się w roli eksperta i tym samym wzbudzisz zaufanie. Pamiętaj, że egzamin świetnie zdają także artykuły sponsorowane;

Narzędzia pomocne przy szukaniu fraz długiego ogona

Chcesz wynieść swoją firmę na zupełnie nowy poziom i utrwalić się w świadomości potencjalnych odbiorców w oparciu o wyłącznie pozytywne skojarzenia? Podjąłeś decyzję o skorzystaniu z efektywności długich fraz, ale nie wiesz jak je znaleźć? Niezwykle przydatne okażą się m.in. następujące narzędzia ułatwiające wybór słów do optymalizacji stron:

  • Planer słów kluczowych Google Ads
  • Answer the Public
  • SEMSTORM
  • Long Tail Pro
  • Surfer SEO
  • Senuto

Pozycjonowanie long tail – czy opłaca się korzystanie z tej strategii?

Jak najbardziej TAK! Podczas gdy ogólne słowa kluczowe (zamienne określane frazami fat head) charakteryzują się bardzo dużą konkurencyjnością i wybicie się w wynikach wyszukiwania jest tutaj nie lada wyzwaniem (o czym najlepiej świadczy fakt, że pod kątem pozycjonowania nawet najbardziej popularne narzędzia SEO określają całe przedsięwzięcie mianem trudnego), w przypadku fraz long tail problem ten całkowicie znika.

Jeśli więc Twoja firma stawia dopiero pierwsze kroki na rynku i nie dysponujesz dużym budżetem na pozycjonowanie strony, to powinieneś raczej zrezygnować zarówno z fraz fat head, jak i chunky middle, które choć są bardziej szczegółowe, to wciąż w wyszukiwarce Google wpisują je zarówno potencjalni klienci, jak i osoby jedynie poszukujące informacji.

O wiele bardziej opłacalnym rozwiązaniem będzie dla Ciebie opieranie się na frazach long tail, do których zaliczają się np. frazy typu „ile kosztuje audyt SEO w Poznaniu” oraz „jakie buty outdoor do 400 zł”, ponieważ wybierane są przez osoby, które sam proces poszukiwania informacji mają już za sobą i obecnie rozglądają się za sklepem bądź wykonawcą. Frazy z długiego ogona odznaczają się więc wyższym współczynnikiem konwersji niż frazy generyczne, co wiąże się z lepszą sprzedażą.

Podsumowanie

Jak więc widzisz odpowiednio wybrana fraza long tail ma ogromny wpływ na późniejszy sukces, gdyż to właśnie dzięki zestawowi słów kluczowych długiego ogona masz szansę nie tylko znacznie zwiększyć popularność swojej strony i trafić na wymarzoną listę TOP5 w wynikach Google, ale także trafić do określonej grupy docelowej, gdzie główną intencją użytkownika finalizacja decyzji/zakupów.

Niższe koszty long tail SEO przełożą się widoczne gołym okiem rezultaty, zwłaszcza jeżeli połączysz swoje siły z wybitnymi ekspertami z naszej agencji. Zapraszamy do podjęcia współpracy – każdemu Klientowi oferujemy indywidualną, bezpłatną wycenę.

Leave a Reply